2005: Digital 3D-Film auf dem Vormarsch

Kreuzzug für Digital 3D-Filme auf der ShoWest in Las Vegas: In zwei vorab hochgejubelten Vorführungen am Schlusstag der Konferenz der National Association of Theatre Owners werben die Regisseure George Lucas, James Cameron, Robert Zemeckis und Robert Rodriguez für die Produktion von Filmen im digitalen 3D-Format, welches ihrer Ansicht nach die Zukunft des Kinos bestimmen wird.

Sie präsentieren einige Demos und fordern die Kinobesitzer auf, ihre Vorführ-Technik entsprechend aufzurüsten, damit sie die Filme im digitalen 3D-Format zeigen können.

Die Demos, gesponsert von Texas Instruments DLP Cinema, beinhalten 3D-Clips aus Robert Zemeckis‘ The Polar Express (2004), James Camerons Unterwasser-Dokumentarfilm Aliens of the Deep (2005) und die ersten acht Minuten aus Star Wars – A New Hope (1977 ), die in das neue 3D-Format konvertiert wurden.

Peter Jackson, der in einem vorproduzierten 3D-Clip auftritt, sagt: “I’m looking forward to one day seeing Hobbits in 3D.”

Laut James Cameron steht die Filmindustrie an der Schwelle zu einer “renaissance of 3D. (…) Not as a gimmick but as the way the biggest, must-see tentpole movies are going to be seen. We now have a way to get people to come out from behind those HD flat-screen TVs and into the theaters.”

George Lucas gesteht ein, seine Pläne, Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith (2005) in 3D zu verfilmen, aufgegeben hat. “It was too early in the process to meet all our dates.” Auf die Frage, ob der vierte Indiana Jones-Film in 3D entstehen wird, sagt er, es sei schon schwer genug, Steven Spielberg zu überreden, den Film überhaupt in Digital-Format zu drehen.

Bemerkenswert ist, dass Steven Spielberg an der digitalen 3D-Präsentation nicht teilnimmt.
Obwohl Spielberg gegen Lucas‘ Vorhaben stimmt, den vierten Indiana Jones-Film im Digital-Format zu drehen, wird Spielberg einige Jahre später Digital 3D für seine Verfilmung von The Adventures of Tintin (2011) einsetzen.

Im Jahr 2011 fasst Spielberg seine Sichtweise wie folgt zusammen:

“I’m certainly hoping that 3D gets to the point where people do not notice it because once they stop noticing it it just becomes another tool and an aid to help tell a story. Then maybe they can make the ticket prices comparable to a 2D movie and not charge such exorbitant prices just to gain entry into a 3D one, with the exception of IMAX, where we are getting a premium experience in a premium environment, but to show a 3D movie in a similar theater in a multiplex next to another similar theater showing a 2D movie hoping someday there will be so many 3D movies that the point of purchase prices can come down which I think would be fair to the consumer.

Not every movie, in my opinion, should be in 3D. There’s a lot of stories I wouldn’t shoot in 3D. But, you know, there are movies that are perfect in 3D. I think the last great 3D movie I saw that really enhanced the experience for me, you’ll have to excuse me for mentioned a film I co-produced, it was the last Transformers which I think is the most amazing 3D experience I’ve seen since Avatar. But, 3D needs a trained eye. It can’t be done by everybody. People who just do 3D just for the sake of commercializing their movie another five or six percent and they don’t know really how to do it, they should care how to do it better by bringing other directors and collaborators into their lives to help teach and instruct how you really make a 3D movie because it’s not just like putting a new lens on a camera and forgetting it. It takes a lot of very careful consideration. It will change your approach to where you put the cameras. So, 3D isn’t for everybody.”

Kommentar verfassen